.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مذمت منبر نشینی مصطفي كواكبيان در عصر عاشورا در ساري
تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف!
شمال نيوز: اینبار در ساری و در عصر عاشورای امسال شاهد حرکت بدعت گونه جدیدی از سوی یکی از چهره های مطرح و کشوری اصلاح طلبان بوده ایم که متاسفانه بدون سبقه برخورداری از لباس روحانیت، برای سخنرانی در یکی از مساجد فعال شهر، بجای قرار گرفتن در پشت تریبونی که برایش در نظر گرفته بودند، در یک اقدام بدعت گونه، با اشاره به منبرگفت که می خواهد...
تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف!

شمال نيوز: ظاهراً مظلومیت اسلام ناب محمدی(ص) که تجلی تمام عیار تفکر ولایی امام راحل و وارثان اندیشه ناب معظم له از جمله رهبری معظم انقلاب و نیز در هم شکننده برداشت های انحرافی از اسلام اصیل است، پایانی ندارد و حالا که نتوانستند، دستاوردهای بزرگ امام راحل را که همان جمهوری اسلامی ایران و در ادامه تفکر اسلامی، انتفاضه اسلامی، مقاومت اسلامی و نهایتاً بیداری اسلامی در جهان اسلام است از عرصه های جهانی حذف کنند، زخم زبان زده و تا می توانند، بر زخم ها نمک هم می پاشند و بقول شاعر باید گفت: "هر کس به طریقی دل ما می شکند، بیگانه جدا، دوست جدا می شکند/ بیگانه اگر می شکند، حرفی نیست، از دوست بپرسید که چرا می شکند؟!

در شرایطی که هنوز از مصائب و صحنه های رقت بار و تاسف انگیز:

الف-هتک حرمت عاشورا در فتنه 88

ب-انکار غیبت امام عصر(ع) توسط اکبر گنجی

پ- غیر وحیانی خواندن قرآن کریم توسط دکتر سروش

ت-مصائب بزرگ قرآن سوزی

ث-ساخت فیلم اهانت به ساحت پیامبر اعظم(ص) در مرکز نظام سلطه جهانی

فاصله چندانی نگرفته و کاملاً رها نشده ایم، اینبار در ساری و در عصر عاشورای امسال شاهد حرکت بدعت گونه جدیدی از سوی یکی از چهره های مطرح و کشوری اصلاح طلبان بوده ایم که متاسفانه بدون سبقه برخورداری از لباس روحانیت، برای سخنرانی در یکی از مساجد فعال شهر، بجای قرار گرفتن در پشت تریبونی که برایش در نظر گرفته بودند، در یک اقدام بدعت گونه، با اشاره به منبرگفت که می خواهد بالای منبر برود و در حالی که همه مبهوت این حرکت بودند، خیلی راحت بالای منبر رفت و در محل جلوس سنتی روحانیت در اماکن و محافل مذهبی سخنرانی کرد، تا ایران اسلامی برای اولین بار شاهد یک روضه خوان غیر روحانی و غیرملبس در بالای منبری باشد که نماد قداست و منزلت روحانیت بوده و هست!

بر حقیر معلوم نیست که انگیزه نهایی و نهانی وي از این اقدام چه بود، اما انگیخته آشکار آن نوعی بدعت گرايی و حرمت شکنی و یا حداقل یک سنت شکنی بود که معلوم نیست گستره بدآموزی فرهنگی و اعتقادی این حرکت، چه تبعاتی را شامل خواهد شد و اینکه آیا در صورت تکرار و توسعه اینگونه اقدامات، پامنبری ها به مصادره منبر خواهند پرداخت و یا اینکه منبری ها، رفته رفته پامنبری خواهند شد؟!

شبیه این واقعه را در تاریخ می توان در منبرنشینی نااهلانی همچون سران بنی امیه و بنی عباس ملاحظه کرد که متاسفانه پس از غصب حق خلافت ائمه اطهار(ع) انجام می گرفت تا جائیکه امام سجاد(ع) در مجلس شام خطاب یه کسی که بر منبر سخن می گفت، اشاره کرد که ای کسی که بر چوب نشسته ای و سخن می گوئی! و در پاسخ به اعتراض آن واعظ  مبنی بر اینکه آن منبر است، اضافه کرد که منبری که در اختیار اهلش و صاحبانش نیست، چوبی بیش نخواهد بود و اتفاقاً هم کار به جایی رسید که نهایتاً نااهلان، منبر خلافت را به کرسی خلافت و رفته رفته به تخت پادشاهی و سلطنت تبدیل کرده و اسلام را وارونه جلوه داده و مقدمات پیدایش عاشورا و غیبت امام عصر(عج) را فراهم کرده و طولانی شدن عصر انتظار نیز ماحصل همین کژراهه رفتن افرادی است که با عناوین سیاسی معتبر، مرتکب اعمال اعتقادی غیرقابل توجیه و یا حداقل غیرمتعارف می شوند.

نمی دانم این حرکت را چه باید نامید؟! اما همین اندازه می توانم یادآور شوم که با شنیدن این خبر و دیدن تصاویر آن در برخی از سایت ها که تداعی نوعی سرقت منزلت و جایگاه روحانیت است، بیاد فیلم سینمایی مارمولک و دزدیدن لباس روحانیت افتادم که متاسفانه علیرغم شفافیت داستان، چقدر تبعات اجتماعی و فرهنگی گسترده ای را تحمل کردیم و هنوز هم در ادبیات متداول و منفی گرای برخی مغرضان و خوش گذرانان مسموع می گردد!

اگر این اقدام اینگونه توجیه شود که منبر، یک وسیله چوبی است که برای تسلط بر جمعیت حاضر، هر کسی می تواند روی آن مستقر شود، پس اینگونه هم می توان توجیه کرد که لباس روحانیت نیز یک پارچه معمولی است که هر کس می تواند بدون هیچ پیشینه ای، از جمله از عمامه استفاده کند و تعصباتی مثل حفظ حرمت لباس مقدس روحانیت نیز، موضوعی بی مفهوم است و اولین تبعات ترویج چنین فضائی، سقوط تدریجی منزلت اجتماعی و صنفی مرجعیت و روحانیت در جامعه، در شرایطی است که نظام سلطه جهانی با آنالیز مستمر نقش آفرینی ها و کارکردها و عملکردهای سلسله جلیله روحانیت و میزان نفوذ آنان در افکار عمومی و آحاد مردم، مترصد چنین اتفاقی بوده و هست!

سئوال اساسی و حل نشده ام اینجاست که ایشان با سابقه عملکرد نسبتاً قابل قبول در مجلس هشتم و اظهار اردات به ساحت ولایت فقیه و سلسله جلیله روحانیت، چرا و با چه منطق و به چه منظوری در ثبت این اقدام بدعت گونه بنام خود اصرار ورزید و در حالیکه می توانست در پشت تریبون هم حرفهایش را بزند، چرا با لباس شخصی و ریش مدل خاص خود که برای روحانیت و منبر متعارف نبوده و نیست، بر رفتن به روی منبر تاکید و اقدام کرد.

آیا نباید این حرکت را همراستای با روشنفکری های غربی و حذف روحانیت از مراسم مختلف و جایگزین کردن مداحان و غیره تفسیر کرده و منتظر بود تا مثلاً در فرداروزی در حالیکه حتی روحانیت در جمعی حضور دارد، بر امامِ جماعت شدن یک غیر روحانی و مصادره محراب نیز اصرار شود؟! و یا اینکه رساله و احکام عملیه را هم از انحصار مراجع عظام تقلید خارج کرده و مقام افتاء به هر غیرمتخصص تعارف گردد؟!

تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف       مگر اسباب بزرگی، همه آماده کنی!

منطقی ترین محاجه ام با کسانی که به صرف آشنایی با فن بیان، احساس می کنند که می توانند در چنین مکان و مقام مقدسی جلوس کرده و اعتراض ما را هم به شلوغ کردن تعبیر می کنند، استفاده از یکی از غزل های مشهور حافظ عزیز است که فرمود:



نه هر که چهره برافروخت دلبری داند   نه هر که آینه سازد سکندری داند
نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست   کلاه داری و آیین سروری داند
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن   که دوست خود روش بنده پروری داند
غلام همت آن رند عافیت سوزم   که در گداصفتی کیمیاگری داند
وفا و عهد نکو باشد ار بیاموزی   وگرنه هر که تو بینی ستمگری داند
بباختم دل دیوانه و ندانستم   که آدمی بچه‌ای شیوه پری داند
هزار نکته باریکتر ز مو این جاست   نه هر که سر بتراشد قلندری داند
مدار نقطه بینش ز خال توست مرا   که قدر گوهر یک دانه جوهری داند
به قد و چهره هر آن کس که شاه خوبان شد   جهان بگیرد اگر دادگستری داند



بهرحال باید بپذیریم که منبر، نماد سنتی نقش آفرینی روحانیت در مساجد و حسینیه ها و زینبیه ها و مهدیه ها و حتی خانه ها و نمازخانه هاست و نباید به حذف منبر و یا مصادره آن رای داد و اینگونه، زمینه های اجرای طرحهای جایگزین را برای پر کردن خلاءهای مجازی و خیالی روحانیتی که در مجلس حضور دارد، اما دیده نمی شود و یا تعمداً نمی خواهد دیده شود، تلاش بعمل آورد.

ما نباید برای سخن گفتن در باره عفاف، کشف حجاب کرده و در حالی که عمل ما نافی گفتارها و نیات ماست و شباهت زیادی به خوارج پیدا کرده و مصداق خطاب امام علی(ع) باشیم که به آنها می فرمود: "کلمه الحق، یراده الباطل"، انتظار اعجاز در افکار عمومی داشته و خودستایانه گمان کنیم که شق القمر کرده ایم!

در پایان باید متذکر شوم که از روحانیون حاضر در جلسه، سخنرانان غیرروحانی، هیئت امناء، مدعوین و مشخصاً از مردم و مستمعینِ چنین جلساتی انتظار می رود که کاملاً خودجوش و با انجام امر به معروف و نهی از منکر و در صورت عدم تاثیر با خاتمه بخشیدن و یا ترک مجلس، شرایط تثبیت اینگونه بدعت نمایی ها و سنت شکنی ها را فراهم نکنند و موجب اپیدمی و همه گیرشدن اینگونه بدآموزی ها در دیگر مجالس و دیگر مساجد نشوند.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

شهروند 7 آذر 1391
کاملاً خودجوش ش مهمه...
نا شناس 7 آذر 1391
آقاي رنجبر بر اساس چه حديث و آيه اي اين حرف و مي زنيد !! يعني از پيروان و همراهان امامان كسي به اين طريق بالاي منبر نمي رفت ؟!!! بابا تو رو خدا نريد يه دفعه از خودتون مقاله توليد نكنيد
نا شناس 7 آذر 1391
آقاي رنجبر جداي مسائلي كه مطرح كرديد انتظارندارم زيراب همشهري سارويمون بزني
رها 7 آذر 1391
برادر رنجبر بی خیال ، فهمیدی طرف می خواد رقیب انتخاباتی چهره مورد نظر شما بشه دست به قلم شدی . اون یه کاری کرد تو چه کاره اهل بیت و روحانیت و جایگاه پیغمبری؟ حنات دیگه رنگ نداره برادر عالم نما
علي 7 آذر 1391
تشكرازتذكرات دلسوزانه اقاي رنجبر
سيد 7 آذر 1391
اقاي رنجبر وقتي ميري نمايشگاه عكس به قابهاي عكس خيره نشو به خود نقاشي نگاه كن كه حاصل هنر و خون دلهاي هنر منده
هههههه 7 آذر 1391
شمال نيوز هم طفلك ضايع به نرخ روز ميخوره
محمد 7 آذر 1391
سلام بنده به عنوان یک اصلاح نگر و دارنده افکار اصلاحی و حقیقت طلب از این حرکت و کار آقای آقای کواکبیان شدیدا ابراز خطر و برائت می جویم به دلایل بسیاری
در ثانی به دکتر رنجبر عرض می کنم برادر من اینقدر خوب اومدی اما از دایره انصاف خارج نشو و همه آنچه امدی و به ذهنت می رسه رو به دیگران نسبت نده ...
نا شناس 7 آذر 1391
...روحانیون عزیزی که تو مجلس بودن از حرفای کواکبیان لذت بردن...
نا شناس 7 آذر 1391
اقای رنجبر خیلی دلسوزن خیلی خیلی
نا شناس 7 آذر 1391
صادقعلی رو عشق است.........
علی 7 آذر 1391
برخی مداحان که آنچنان سوادی هم ندارند هم بالای منبر میروند وکسی تعجب نمیکند چرا حالا تعجب میکنید البته بهتر بود ایشان این کاررا نمیکرد وشبهه افکنی نمیشد که قصد ونیتش چه بوده .کار ایشان هم جالب نیست وبزرگ نمایی این کار هم جالب نیست.
نا شناس 7 آذر 1391
هر دم از این باغ بری می رسد
تازه تر از تازه تری می رسد
اینها همونایی هستند که تو روز عاشورا رقص و پایکوبی میکردن حالا رنگ عوض کردن و مثل خوارج کارهای دیگه میکنن
نا شناس 7 آذر 1391
بزرگی به لباس و بالا رفتن از منبر نیست، امام حسین(ع) و نشستن روی منبر و پارچه سفید و سیاه را بر سر گذاشتن هم ارثیه پدر کسی نیست، منبر همین تریبون است، از چه وقت بر منبر نشستن بدون پارچه روی سر بدعت در دین شد و حق الارث بزرگان؟ خیلی از آنها که با لباس مخصوص روی منبر می روند اتفاقاً در حدّ شاگرد آقای کواکبیان هم نیستند، آدم بزرگی .... ما در ساری قبلاً مرحوم نوبر و مرحوم یساری را داشتیم که لباس نداشتند و منبر می رفتند، از استاد رنجبر انتظار اینگونه فرمایش نمی رفت، ...، و هم دیگران، همه ضرر می کنیم، حقّ ویژه برای خودمان و دیگران قائل شدن به ضرر همان ویژه خوران می شود، بالای منبر رفتن سخنرانی کردن، آنهم بدون مزد و مواجب برای حضرت امام حسین(ع) حالا کار خلاف دین شد؟ چون عبا و عمامه ندارد؟ یعنی چه؟
نا شناس 7 آذر 1391
حج صادق از شما انتظار نداشتیم (فرح آبادیها)
یک دانشجو 7 آذر 1391
من کار به نظرات ندارم و مازندرانی هم نیستم-انگار این کامنت ها همه کل کل سیاسی است.آقای رنجبر را هم نمی شناسم ولی کواکبیان را چرا-یا کواکبیان یا هر فرد غیر روحانی دیگر حتی اگر رئیس جمهور هم باشد نباید چنین جسارتی را انجام دهد.این کار اشتباه محض و واقعاً یک زنگ خطر است. دانشگاهییان مازنداران بی کار ننشینند و موضع گیری سراسری کنند تا در کشور بازتال داشته باشد تا دیگر چنین چیزی تکرار نگردد.سپاس
نا شناس 7 آذر 1391
مهم کلام و محتوای آن است محل جلوس چه اهمیتی دارد. با احترام به روحانیون آیا 100 درصد گفته هایی که از منابر صادر می شود صحیح است؟
احمد 7 آذر 1391
ضمن احترامی که هم برای آقای رنجبر و هم آقای کواکبیان قائلم عرض میکنم اگر این تذکر آقای رنجبربرای خدا و حفظ حریم منبر و محراب بوده که خدا خیرش دهد و انشالله ماجور باشد واگر برای مچ گیری و رو کم کنی و برخورد با حریف و تضعیف روحیه بود که باید در نیت خودشون تجدید نظر کنه و اما عزیزانی که دم از رفاقت و خودی بودن میزنند برادران خوب من نگه داشتن حریم منبر و محراب و جایگاهی که محل قال صادق و قال باقر هست خودی و غیر خودی ندارد.آتش برای سوختن خودی و غیر خودی نمیشناسد .
آقای کواکبیان عزیز برای بالا بردن اهداف حزبی و سیاسی خودشون خوب مسیری رو انتخاب نکردند. نشستن بالای منبر عزت نمی آورد و بزرگی نمی دهد .این خواندن کلام وحی است که عزیز میکند
ایکاش برای عزتمون منبر را پله قرار ندهیم . عزت از آن خداست و اونهایی که خاص به درگاه ربوبی بودند نه هواهای نفسانی که پست و مقام هم از اینهاست . خدایا ما را ببخش
امین 7 آذر 1391
با توجه به شناخت کامل از دکتر کواکبیان تقدیم به نگارنده وخوانندگان محتم
1)منبر ابزاریست جهت تبلیغ دین وترویج قیام عاشورا حال اینکه چه کسی و با چه لباسی این اهداف را پیگیری می کند تفاوتی در اصل موضوع نخواهد داشت ضمن اینکه دکتر کواکبیان هم اکنون استاد فقه دانشگاه علامه هستند
2)دکتر کواکبیان زمانی که خیلی ها در منازلشان به بهانه های مختلف از رفتن به جبهه تفره میرفتند و امروز درپستهای مختلف مشغول به کار بوده یا هستند جهت دفاع از کیان اسلام و کشور عزیز ایران در جبهه های حق علیه باطل با دشمن درحال مبارزه بوده که هنوز ترکش دوران صدام ملعون در زانوی پای چپ ایشان به یادگار مانده و هم اکنون جانباز میباشد نمیتوانند بیشتر از سی دقیقه سرپا ایستاده و صحبت کنند.
3)چرا نگارنده وحشت کرده و کلامی از مباحثه مطرح شده در آن مکان مقدس توسط دکتر کواکبیان را در مقاله خودش نمی آورد و آن را پنهان میکند؟
4)این اولین بار نبوده که آقای دکتر کواکبیان در این مسجد سخنرانی کرده بلکه سالهای پیش هم در همین مسجد و روی همین منبر سخنرانی نموده ولی جای هیچ نگرانی را برای نگارنده مقاله به وجود نیاورده حال چرا این بار اینقدر مهم شده است؟
5)نمیدانم چرا نگارنده مقاله پیش قدم شده و رفتن بر روی منبر در شب شام غریبان حضرت اباعبداله حسین (ع) وخواندن آیات قرآن و احادیث توسط کسی که خود سالها دروس حوه های علمیه را تحصیل کرده و در دوران جنگ تحمیلی ملبس به لباس روحانیت شده و به صورت رزمی تبلیغی حضور داشته را محکوم کرده وبیشتر وجلوتر از جامعه معظم روحانیت به ایشان برخورده سوالی است در ذهن ما که بی جواب مانده است.
در آخر ضمن طلب آمرزش گناه برای همه به ویژه نگارنده مقاله از خداوند سبحان هدایت همه بندگان خوش را خواهانم
(ضمنآ فراموش نکنیم که مردم نیتهارا بیشتر میفهمند)
حمید 8 آذر 1391
واقعا جای تاسف داره!این چیه مینویسین مساله به این ساده رو بزرگش می کنینی پیچیده اش میکنین! بدعت گذاری!! وهزارتا اسم براش می زارین وبا کلمات قلمبه صلبمه!!!بازی می کنین که چی! بس کنین تورو خدا !
نا شناس 8 آذر 1391
اقا رنجبر جان در مورد کسی حرف بزن که یه ذره در حد و حدودش باشی . یادت باشه کواکبیان خیلی پیش اصلاح طلب و اصولگرا عزیزه . راستی شما مدرکتو از کدوم دانشگاه گرفتی ؟؟؟ تمام زندگی شما شده سیاسی کاری علیه دلسوزان نظام . اگر به پشتی شمال نیوز نبود که تو فرح اباد هم کسی نمیشناختت...
علی 8 آذر 1391
واقعا جای تاسف برای ا ین سایت است که چنین مطلب سخیفی را در صفحه اصلی خود گذاشته است و از مدیریت ان می خواهم برای جذب مشتری به فکر دیگری باشد .شاید دکتر کواکبیان و اطرافیانشان به این مسایل دقت نکنند ولی من سالهاست طرفدار ایشان هستم و اینکه اگر نویسنده این مطلب کمی تحقیق می کرد موانست بفهمد که دکتر کواکبیان سالهاست که می تواند لباس روحانیت را بر نن نماید و اینکه معمم شدن ایشان توسط مقام معظم رهبری بوده>حال چگونه بعضی افراد به خود اجازه چنین نارواهایی را می دهند و خود را عضو هیئت علمی دانشگاه معرفی و شاید مدرکشان همچون اساتید ی باشد که سالهای قبل دستشان رو شد که امیدوارم چنین نباشد وایشان از خداوند متعال طلب مغفرت نماید
نا شناس 8 آذر 1391
فكر ميكردم ديگاه شمال نيوز و اقاي رنجبر خيلي بالا و وسيع هست نا اميدم كرديد متاسفم
نا شناس 8 آذر 1391
رنجبره واين نظراتش ديگه
نا شناس 9 آذر 1391
متاسفم براي خودمون كه مقاله نويسمون رنجبره
از سمنان 9 آذر 1391
خدا را شکر کنید که رساله چاپ نکرده ..... خدا پدر شیخ عبدوس را بیامرزد که وی را به دانشگاه امام صادق معرفی کرد
esmael 10 آذر 1391
هر وسيله اي نشان گر همان گروه است / منبر نماد وحي و نبوت وروحانيت است بااحترام فراوان به جناب اقاي كواكبيان با كدام يك از نماد هاي زير تناسب دارند؟
نا شناس 10 آذر 1391
اگر مراجع این کار کواکبیان را نپسندیدند درست است بقیه حرفها سیاسی است
نا شناس 10 آذر 1391
اگر مراجع این کار کواکبیان را نپسندیدند درست است بقیه حرفها سیاسی است
ابوالحسن قلی پور پایین رودپشتی 11 آذر 1391
با تشکر ازجناب آقای دکتر رنجبر ازتذکر بجا وشایسته اش،به همه عزیزانی که نظرکی داده اندبگویم که ادب هم آدابی دارد ،سنت شکنی ،ومبارزه عملی با عرفهای پسندیده کار شایسته ایی نیست،ازناحیه هرکسی باشدفرقی ندارد.بهتر است آقای کواکبیان اگرقصد عروج برمنبر رادارد ملبس به لباس روحانیت شوند چنانچه دوستان اشاره نمودندکه ایشان حوزوی نیز هستند . واگر در گذشته عده ایی خلاف شئونات کردند ولباس شخصی منبر رفتند مجوز برای خلاف جدید نمی شود
ابوالحسن قلیپور مسئول دفترفرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی جویبار

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.115 seconds.